close
تبلیغات در اینترنت

مرجع کد و ابزار وب

مطالب قرآنی
مطالب قرآنی
هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...
ورود اعضای سایت
نام کاربری :
رمز عبور :

آمار سایت
» آمار کاربران
» افراد آنلاین : 1
» اعضای آنلاین : 0
» تعداد اعضا : 62

» عضو شوید
» ارسال کلمه عبور


» آمار مطالب
» کل مطالب : 2126
» کل نظرات : 193

» آمار بازدید
» بازدید امروز : 109 نفر
» باردید دیروز : 18 نفر
» ورودی امروز گوگل : 0
» ورودی گوگل دیروز : 0
» بازدید هفته : 138 نفر
» بازدید ماه : 2,686 نفر
» بازدید سال : 13,787 نفر
» بازدید کلی : 647,195 نفر
لینک های ویژه
مطالب اخیر وبگاه

-شرکت در مسابقات به صورت داوطلبانه می باشد.

۲- رشته های مسابقات در قرآن شامل قرائت تحقیق و ترتیل ، مفاهیم ، حفظ عمومی ( طبق جدول ضمیمه) و حفظ ویژه (شامل حفظ ۵جزء ، ۱۰جزء ترتیبی ، ۲۰جزء ترتیبی و حفظ کل قرآن کریم) و مسابقات عترت شامل مداحی ، نهج البلاغه ، صحیفه سجادیه و مسابقات نماز شامل اذان ، احکام و انشای نماز می باشد .



تعداد بازديد : 118
نویسنده فضه محمدی در سه شنبه 07 دي 1395 | نظرات()

آيه شماره 25  از سوره مبارکه يونس

 
وَاللّهُ يَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلاَمِ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ
و خدا [شما را] به سراى سلامت فرا مى‏خواند و هر كه را بخواهد به راه راست هدايت مى‏كند
 1- دعوت الهى، نشانه‏ى لطف خاصّ او بر بندگان است. «واللّه یدعوا»
2- سلامتى دنیا گذراست، ولى سلامت آخرت، پایدار است. «دار السّلام»
3- صراط مستقیم، مایه‏ى آرامش است و علاوه بر آخرت، همین دنیا را هم براى انسان دارالسلام مى‏سازد. «یدعوا الى دار السّلام»
4- زندگى و جامعه‏اى سالم، خواستگاه خداوند است. «یدعوا الى دارالسّلام»
5- حركت در صراط مستقیم، توفیق الهى مى‏خواهد. «یهدى...الى صراط مستقیم»



تعداد بازديد : 59
نویسنده فضه محمدی در یکشنبه 04 بهمن 1394 | نظرات()
سوره  بقره آيه 43

وَأَقِيمُواْ الصَّلَو ةَ وَءَاتُواْ الزَّكَو ةَ وَارْكَعُواْ مَعَ الرَّ كِعِينَ‏

و نماز را بپادارید و زكات را بپردازید و همراه با ركوع كنندگان، ركوع نمایید.

پیام ها :

1- بعد از دعوت به ایمان، دعوت به عمل صالح است. «آمنوا... اقیموا»
2- نماز و زكات، در آئین یهود نیز بوده است. «اقیموا الصلوة و اتوا الزكوة»
3- رابطه با خدا، از طریق نماز و كمك به خلق خدا، از طریق زكات و همراهى با دیگران، یك مثلّث مقدّس است. «اقیموا، اتوا، اركعوا»
4- اصل فرمان نماز، با جماعت است. اساس دین بر حضور در اجتماع و دورى از انزوا و گوشه‏نشینى است. «واركعوا مع الراكعین»

منبع : موسسه درس هایی از قرآن

 



تاريخ : دوشنبه 12 اسفند1392 | 14:59 | نويسنده : فاطمه رحيمي مفرد

سوره بقره آيه 3

الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَمِمَّارَزَقْنَهُمْ يُنفِقُونَ‏

(متّقین) كسانى هستند كه به غیب ایمان دارند و نماز را به پاى مى‏دارند و از آنچه به آنان روزى داده‏ایم، انفاق مى‏كنند.

 

نکته ها :

قرآن، هستى را به دو بخش تقسیم مى‏كند: عالم غیب(115) و عالم شهود. متّقین به كلّ هستى ایمان دارند، ولى دیگران تنها آنچه را قبول مى‏كنند كه برایشان محسوس باشد. حتّى توقّع دارند كه خدا را با چشم ببینند و چون نمى‏بینند، به او ایمان نمى‏آورند. چنانكه برخى به حضرت موسى گفتند: «لن نؤمن لك حتّى نَرى اللّه جهرة»(116) ما هرگز به تو ایمان نمى‏آوریم، مگر آنكه خداوند را آشكارا مشاهده كنیم.
این افراد درباره‏ى قیامت نیز مى‏گویند: «ما هى الاّ حیاتنا الدنیا نموت و نحیا و ما یهلكنا الاّ الدّهر»(117) جز این دنیا كه ما در آن زندگى مى‏كنیم، جهان دیگرى نیست، مى‏میریم و زنده مى‏شویم و این روزگار است كه ما را از بین مى‏برد.
چنین افرادى هنوز از مدار حیوانات نگذشته‏اند و راه شناخت را منحصر به محسوسات مى‏دانند و مى‏خواهند همه چیز را از طریق حواسّ درك كنند.
متّقین نسبت به جهان غیب ایمان دارند، كه برتر از علم و فراتر از آن است. در درونِ ایمان، عشق، علاقه، تعظیم، تقدیس و ارتباط نهفته است، ولى در علم، این مسائل نیست.


115) غیب به خداوند متعال، فرشتگان، معاد و حضرت مهدى علیه السلام اطلاق شده است.
116) بقره، 55.

117) جاثیه، 24.

 

پیام ها :

1- ایمان، از عمل جدا نیست. در كنار ایمان به غیب، وظایف و تكالیف عملى مؤمن بازگو شده است. «یؤمنون... یقیمون... ینفقون»
 2- اساسى‏ترین اصل در جهان‏بینى الهى آن است كه هستى، منحصر به محسوسات نیست. «یؤمنون بالغیب»
 3- پس از اصل ایمان، اقامه‏ى نماز و انفاق از مهم‏ترین اعمال است. «یؤمنون... یقیمون... ینفقون» (در جامعه‏ى الهى كه حركت وسیر الى اللّه دارد، اضطراب‏ها و ناهنجارى‏هاى روحى و روانى و كمبودهاى معنوى، با نماز تقویت و درمان مى‏یابد و خلأهاى اقتصادى و نابسامانى‏هاى ناشى از آن، با انفاق پر و مرتفع مى‏گردد.)
 4- برگزارى نماز، باید مستمر باشد نه موسمى و مقطعى. «یقیمون الصّلاة» (فعل مضارع بر استمرار و دوام دلالت دارد.)
 5 - در انفاق نیز باید میانه‏رو باشیم.(118) «ممّا رزقناهم»
 6- از هرچه خداوند عطا كرده (علم، آبرو، ثروت، هنر و...) به دیگران انفاق كنیم. «ممّا رزقناهم ینفقون»(119) امام صادق‏علیه السلام مى‏فرماید: از آنچه به آنان تعلیم داده‏ایم در جامعه نشر مى‏دهند.(120)
 7- انفاق باید از مال حلال باشد، چون خداوند رزق(121) هر كس را از حلال مقدّر مى‏كند. «رزقناهم»
 8 - اگر باور كنیم آنچه داریم از خداست، با انفاق كردن مغرور نمى‏شویم.  بهتر مى‏توانیم قسمتى از آن را انفاق كنیم. «ممّا رزقناهم»


118) ممّا»، (مِن ما) است و یكى از معانى «مِن» بعض است. یعنى بعضى از آنچه روزى كرده‏ایم - نه همه را - انفاق مى‏كنند.
119) در اینگونه موارد كلمه «ما» به معناى هر چیز است.
120) بحار، ج 2، ص 17.
121) رزق»، به نعمت دائمى كه براى ادامه‏ى حیات طبق احتیاج داده مى‏شود، اطلاق مى‏گردد و قید تداوم و به اندازه‏ى احتیاج، آن را از مفاهیمِ احسان، اعطاء، نصیب، اِنعام و حظّ، جدا مى‏كند. التحقیق فى كلمات‏القرآن، ج‏4، ص 114.

 

 





تعداد بازديد : 135
نویسنده فضه محمدی در جمعه 02 بهمن 1394 | نظرات()

آيه شماره 69  از سوره مبارکه عنكبوت

 
وَ الَّذِينَ جَاهَدُواْ فِينَا لَنهَدِيَنَهُمْ سُبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ
و آنها که در راه ما (با خلوص نیت) جهاد کنند، قطعا به راه‏های خود، هدایتشان خواهیم کرد; و خداوند با نیکوکاران است.
 1-براى رسیدن به هدایت ویژه‏ى الهى، تلاش لازم است و باید گام اوّل را خود انسان بردارد. «جاهدوا - لنهدینّهم»، چنانكه در جاى دیگر مى‏فرماید: «اِن تنصروا اللَّه ینصركم»(160)
2- در مدیریّت و رهبرى، لازم نیست تمام ابعاد كار از روز اوّل روشن باشد، همین كه گامى الهى بر داشته شد، در وسط راه، هدایت‏هاى غیبى مى‏آید. «جاهدوا – لنهدینّهم»
3- به وعده‏هاى خداوند اطمینان داشته باشیم. «لنهدینّهم» (حرف لام و نون تأكید، نشانه‏هاى تأكید است)
4- همراه بودن خداى بزرگ با بنده‏اى ضعیف، یعنى رسیدن انسان به همه چیز. «انّ اللّه لمع المحسنین» چنانكه در دعاى عرفه‏ى امام حسین‏علیه السلام مى‏خوانیم: «ماذا فقد مَن وجدك و ماذا وجد مَن فقدك» هر كه تو را یافت، چه كمبودى دارد و هر كه تو را از دست داد، چه دارد؟
5- خداوند، هم راه قرب را به ما نشان مى‏دهد و هم تا رسیدن به مقصد، دست ما را مى‏گیرد. «لنهدینّهم... مع المحسنین»



تعداد بازديد : 105
نویسنده فضه محمدی در جمعه 25 دي 1394 | نظرات()

آيه شماره 69  از سوره مبارکه طه

 
وَ أَلْقِ مَا فىِ يَمِينِكَ تَلْقَفْ مَا صَنَعُواْ إِنَّمَا صَنَعُواْ كَيْدُ سَاحِرٍ وَ لَا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتىَ‏
و آنچه را در دست راست داری بیفکن، تمام آنچه را ساخته‏اند می‏بلعد! آنچه ساخته‏اند تنها مکر ساحر است; و ساحر هر جا رود رستگار نخواهد شد!»
 1-حقّ، باطل را نابود مى‏سازد. «تلقف ما صنعوا»، «انّ الباطل كان زهوقا»(اسراء/81)
2-نه تنها ساحران زمان حضرت موسى كه تمام ساحران تاریخ تیره‏بخت هستند. «لا یفلح السّاحر»( الف و لام در كلمه «الساحر» براى عموم است.)



تعداد بازديد : 85
نویسنده فضه محمدی در سه شنبه 22 دي 1394 | نظرات()

آيه شماره 65  از سوره مبارکه طه

 
قَالُواْ يَامُوسىَ إِمَّا أَن تُلْقِىَ وَ إِمَّا أَن نَّكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَلْقَى
(ساحران) گفتند: «ای موسی! آیا تو اول (عصای خود را) می‏افکنی، یا ما کسانی باشیم که اول بیفکنیم؟!»
1- آزاد گذاشتن‏ها همیشه نشانه‏ى حقانیّت نیست. «امّا ان تلقى وامّا...» (طرفداران فرعون و ساحران، موسى را در انتخاب یكى از دو راه آزاد گذاشتند.)



تعداد بازديد : 103
نویسنده فضه محمدی در چهارشنبه 16 دي 1394 | نظرات()

آيه شماره 63  از سوره مبارکه عنكبوت

 
وَ لَئنِ سَأَلْتَهُم مَّن نَّزَّلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ مِن بَعْدِ مَوْتِهَا لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثرَهُمْ لَا يَعْقِلُونَ
و اگر از آنان بپرسی: «چه کسی از آسمان آبی فرستاد و بوسیله آن زمین را پس از مردنش زنده کرد؟ می‏گویند: «الله‏»! بگو: «حمد و ستایش مخصوص خداست!»اما بیشتر آنها نمی‏دانند.
 1- منحرفان را به حال خود رها نكنیم، با شیوه‏هاى مختلف فرهنگى به سراغشان برویم. «سألتهم»
2- روش هدایت قرآن، استفاده از رخدادهاى طبیعى و محسوس است. (آغاز فصل بهار با نزول باران) «فاحیا به الارض بعد موتها»
3- خداشناسى فطرى است و اگر غبارهاى گناه و انحراف، از روى فطرت منحرفان زدوده شود، اعترافات روشن آنها را خواهید یافت. «لئن سألتهم - لیقولنّ اللَّه»
4- در قضاوت‏ها، نظر به اقلّیت و اكثریّت نداشته باشیم، چه بسا اقلّیت بر حقّ و اكثریّت بر باطل باشند. «اكثرهم لایعقلون»
5- انجام كارها بدون فكر و اندیشه، موجب سرزنش است. «اكثرهم لا یعقلون»



تعداد بازديد : 89
نویسنده فضه محمدی در دوشنبه 14 دي 1394 | نظرات()

آيه شماره 59  از سوره مبارکه طه
وْعِدُكُمْ يَوْمُ الزِّينَةِ وَ أَن يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى
 گفت: «میعاد ما و شما روز زینت ( روز عید) است; به شرط اینکه همه مردم ، هنگامی که روز، بالا می‏آید، جمع شوند!»
 1 - از ایام فراغت به بهترین نحو بهره بردارى كنید. «موعدكم یوم الزّینة»
2- اگر ارشاد، با زیبایى و زینت و دلخوشى مردم همراه باشد، داراى اثر بیشترى است. «موعدكم یوم الزّینة»
3 - بحث‏هاى منطقى وآزاد باید در حضور مردم باشد. «أن یحشر الناس ضحىً»
4- در تبلیغ از عنصر زمان ومكان غفلت نشود. «یوم الزّینة... ضُحىً... مكاناً سوى» (هم فراغت مردم، «یوم الزّینة»، هم دسترسى مردم، «مكاناً سوى» و هم روشنایى و لطافت هوا، «ضُحى» همه در تبلیغات موسى جمع شده بود.)
5- دشمنانِ حقّ در اوّلین فرصت ممكن، در فكر و توطئه براندازى حقّ هستند. «فتولّى... فجمع كیده»



تعداد بازديد : 95
نویسنده فضه محمدی در جمعه 11 دي 1394 | نظرات()

آيه شماره 53  از سوره مبارکه طه

 
الَّذِى جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْدًا وَ سَلَكَ لَكُمْ فِيهَا سُبُلًا وَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّن نَّبَاتٍ شَتىَ
همان خداوندی که زمین را برای شما محل آسایش قرار داد; و راه‏هایی در آن ایجاد کرد; و از آسمان، آبی فرستاد!» که با آن، انواع گوناگون گیاهان را (از خاک تیره) برآوردیم.
 1- همان گونه كه طفل، در مهد و گهواره براى زندگىِ خارج از آن رشد مى‏یابد، انسان نیز باید در مهد زمین براى زندگى بیرون از زمین یعنى جهان آخرت رشد كند.(تفسير الميزان) «مهداً»
2- زمین، آسایشگاه انسان است، همه نیازهاى او را تأمین مى‏كند، مرده و زنده‏ى او را حمل كرده و به امر الهى مسخّر اوست. «مهداً»
3- آفرینش وشرایط زمین هدفدار و براى انسان است. «جعل لكم... سلك لكم»
4- نظام آفرینش بر اساس اصل علیت و سبب و مسبب است. «فاخرجنا به»
5- توجّه به قانون زوجیّت در گیاهان، از معجزات علمى قرآن است.(تفسير الميزان) «ازواجا من نبات»



تعداد بازديد : 98
نویسنده فضه محمدی در سه شنبه 01 دي 1394 | نظرات()

آيه شماره 36  از سوره مبارکه يس

 
سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا يَعْلَمُونَ
پاك [خدايى] كه از آنچه زمين مى‏روياند و [نيز] از خودشان و از آنچه نمى‏دانند همه را نر و ماده گردانيده است
 1- قانون زوجیّت در مخلوقات را به ذات الهى سرایت ندهید، او یكتا و بى نظیر است. «سبحان الّذى خلق الازواج»
2- آفریدن‏ها و آفریده‏ها، نشانه‏ى قدرت، اراده و حكمت اوست، نه نشانه‏ى نیاز و وابستگى او. «سبحان الّذى خلق الازواج»
3- پیدایش دانه و میوه، از طریق قانون زوجیّت است. «من ثمره... خلق الازواج كلها»
4- انسان در مسائل جسمى و جنسى در ردیف دیگر موجودات است. «مما تنبت الارض و من انفسهم»
5-در هستى موجوداتى است كه نحوه زوجیّت آنها براى بشر ناشناخته است. «خلق الازواج كلّها... مما لا یعلمون»



تعداد بازديد : 68
نویسنده فضه محمدی در پنجشنبه 26 آذر 1394 | نظرات()

آيه شماره 55  از سوره مبارکه عنكبوت

 
يَوْمَ يَغْشَئهُمُ الْعَذَابُ مِن فَوْقِهِمْ وَ مِن تحَتِ أَرْجُلِهِمْ وَ يَقُولُ ذُوقُواْ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
آن روز که عذاب (الهی) آنها را از بالای سر و پایین پایشان فرامی‏گیرد و به آنها ید: «بچشید آنچه را عمل می‏کردید» (روز سخت و دردناکی برای آنهاست!)
 1- عذاب دوزخ، فراگیر است. «فوقهم... تحت ارجلهم»
2- عذاب دوزخ، تجسّم عملكرد خود ماست. «ذوقوا ما كنتم تعملون»
3- انسان مسئول سرنوشت خود است. «ما كنتم تعملون»
4- عذاب فراگیر دوزخ، به خاطر تداوم اعمال نارواى ماست. «ما كنتم تعملون»



تعداد بازديد : 99
نویسنده فضه محمدی در شنبه 21 آذر 1394 | نظرات()

آيه شماره 41 ، 42  از سوره مبارکه طه

 
وَ اصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسىِ (41) اذْهَبْ أَنتَ وَ أَخُوكَ بِايَاتىِ وَ لَا تَنِيَا فىِ ذِكْرِى (42)
و من تو(موسی) را برای خودم ساختم (و پرورش دادم)! . (اکنون) تو و برادرت با آیات من بروید، و در یاد من کوتاهی نکنید!
 1- براى اهداف بزرگ باید افرادى را تربیت كرد. «واصطنعتك لنفسى»
2- خداوند براى انبیا برنامه‏هاى خاصى دارد. «واصطنعتك لنفسى»
3- ابتدا خودسازى، آنگاه جامعه سازى. «اصطنعتك... اذهب»
4- اگر به عنوان مدیر، كسى را براى كارى اعزام مى‏كنیم، بكوشیم كه روحیه او مالامال از عشق و احساس غرور و دلگرمى باشد. «اصطنعتك لنفسى... اِذهَب»
طه : 42
1- در بعضى مراحل، نباید پیك‏ها و پیام‏برها یك نفر باشد. «اِذهب أنتَ و أخوك»
2- مبلغ باید به ابزار ارشاد مجهز باشد. «بآیاتى»
3- مبلغ باید شجاع و مصمم و نفوذناپذیر باشد. «ولا تَنیا فى ذكرى» تا مبادا كاخ و قدرت و هیبت طاغوت، او را در انجام مأموریت مرعوب كند و از یاد خدا غافل شده و دست از صراحت لازم بردارد.
4- رمز موفقیت انسان، توجّه كامل و دائم به خداوند است. «لاتَنیا فى ذكرى»
5- تبلیغ، ارشاد، امربه معروف و نهى از منكر، ذكر و یاد خداست. «اِذهَب انتَ و أخوك بایاتى ولا تَنیا فى ذكرى»



تعداد بازديد : 115
نویسنده فضه محمدی در دوشنبه 16 آذر 1394 | نظرات()

آيه شماره 40  از سوره مبارکه طه

 
إِذْ تَمْشىِ أُخْتُكَ فَتَقُولُ هَلْ أَدُلُّكمُ‏ْ عَلىَ‏ مَن يَكْفُلُهُ فَرَجَعْنَاكَ إِلىَ أُمِّكَ كىَ‏ْ تَقَرَّ عَيْنهُا وَ لَا تحَزَنَ وَ قَتَلْتَ نَفْسًا فَنَجَّيْنَاكَ مِنَ الْغَمّ‏ِ وَ فَتَنَّاكَ فُتُونًا فَلَبِثْتَ سِنِينَ فىِ أَهْلِ مَدْيَنَ ثمُ‏َّ جِئْتَ عَلىَ‏ قَدَرٍ يَامُوسىَ‏(
 در آن هنگام که خواهرت (در نزدیکی کاخ فرعون) راه می‏رفت و می‏گفت: «آیا کسی را به شما نشان دهم که این نوزاد را کفالت می‏کند (و دایه خوبی برای او خواهد بود)!» پس تو را به مادرت بازگرداندیم، تا چشمش به تو روشن شود; و غمگین نگردد! و تو یکی (از فرعونیان) را کشتی; اما ما تو را از اندوه نجات دادیم! و بارها تو را آزمودیم! پس از آن، سالیانی در میان مردم «مدین; س‏ذللّه توقف نمودی; سپس در زمان مقدر (برای فرمان رسالت) به این جا آمدی، ای موسی!
 1- در نظام حاكمیت طاغوت، هر كس از طرفداران حقّ، چه زن و چه مرد، باید نقش مبارزاتى خود را به خوبى انجام دهد. «تَمشى اُختك»
2- خدا به وعده‏هاى خویش وفادار است.( امام باقرعلیه السلام فرمود: مدّت جدایى فرزند از مادر سه روز بود. تفسیر نورالثقلین.) «اِنّا رادّوه الیك - فرجعناك الى اُمّك»
3- نگرانى از بازتاب كارها، به اخلاص و عصمت ضربه نمى‏زند. «فنجّیناك من الغمّ» (موسى علیه السلام یك قبطى را بدون تعمّد كشته بود و اگر چه گناهى نداشت، ولى نگران و غمگین بود.)
4- مردان خدا آزمایشات سختى را در پیش روى دارند. «فتنّاك فتوناً»
انبیا نیز باید مزه‏ى حوادث سخت را بچشند لذا بعد از سال‏ها زندگانى در كاخ، اینك چوپانى در بیابان شروع مى‏شود. «فلبثت سنین فى اهل مدین»
5- پشت سر گذاردن مراحل سخت، مقدمه‏ى رسیدن به مقام الهى و معنوى است. «فتنّاك... ثمّ جئت على قدر یا موسى»



تعداد بازديد : 67
نویسنده فضه محمدی در چهارشنبه 11 آذر 1394 | نظرات()

آيه شماره 47  از سوره مبارکه عنكبوت

 
وَ كَذَالِكَ أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ فَالَّذِينَ ءَاتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مِنْ هَؤُلَاءِ مَن يُؤْمِنُ بِهِ وَ مَا يجَاحَدُ بِايَاتِنَا إِلَّا الْكَفِرُونَ
و این گونه، کتاب ( قرآن) را بر تو نازل کردیم، کسانی که کتاب (آسمانی)به آنها داده‏ایم به این کتاب ایمان می‏آورند; و بعضی از این گروه ( مشرکان) نیز به آن مؤمن می‏شوند; و آیات ما را جز کافران انکار نمی‏کنند.
 1- قرآن، پیروان همه‏ى ادیان پیشین را به اسلام دعوت مى‏كند. «فالّذین آتیناهم الكتاب یؤمنون به»
2- هدایت‏گرى الهى حتمى و لازم است، گرچه همه‏ى مردم هدایت پذیر نباشند. «انزلنا - و مِن هؤلاء مَن یؤمن به»
3- كسانى كه با قرآن آشنا مى‏شوند ولى آن را نمى‏پذیرند، گرفتار نوعى كفرند. «و ما یجحد بآیاتنا الاّ الكافرون»



تعداد بازديد : 58
نویسنده فضه محمدی در جمعه 06 آذر 1394 | نظرات()

آيه شماره 77  از سوره مبارکه فرقان

 
قُلْ مَا يَعْبَؤُاْ بِكمُ‏ْ رَبىّ‏ِ لَوْ لَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامَا
بگو: «پروردگارم برای شما ارجی قائل نیست اگر دعای شما نباشد; شما (آیات خدا و پیامبران را) تکذیب کردید، و (این عمل) دامان شما را خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد!»
 1- دعا وسیله‏ى تحصیل ارزش‏هاست. «ما یعبؤا بكم... لولا دعاؤكم»
2- انسان منهاى هدایت و عبادت ناچیز است. «ما یعبؤا بكم... لولا دعائكم»
3- دعوت به حقّ، از شئون ربوبیّت خداوند است. «ربّى لولا دعائكم»
4- محور هستى معنویات است. «ما یعبؤا بكم... لولا دعائكم» زیرا هستى براى انسان آفریده شده است و انسان براى پذیرش‏حقّ و عبادت خداوند.
5- انسانِ منهاى هدایت وعبادت، در حقیقت انبیا ودستورات آنان را تكذیب نموده است. «لولا دعائكم فقد كذّبتم»



تعداد بازديد : 70
نویسنده فضه محمدی در سه شنبه 03 آذر 1394 | نظرات()

آيه شماره 74  از سوره مبارکه فرقان

آيه شماره 74  از سوره مبارکه فرقان

 
وَ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّيَّتِنَا قُرَّةَ أَعْينُ‏ٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
و کسانی که می‏گویند: «پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایه روشنی چشم ما قرارده، و ما را برای پرهیزگاران پیشوا گردان!»
 1-انسان در برابر همسر و فرزند و نسل خود متعهّد است و باید براى عاقبت نیكوى آنها تلاش و دعا كند. «ربّنا هب لنا من ازواجنا...»
2- در تربیت علاوه بر علم وتلاش باید از خدا نیز كمك خواست. «ربّنا هب‏لنا...»
3-فرزند صالح، نور چشم است. «قرّة اعین»
4- تشكیل خانواده وداشتن همسر و فرزند و دعا براى بدست آوردن آنها، مورد توجّه اسلام است. «ربّنا هب لنا...»
5- در دست گرفتن مدیریّت جامعه، آرزوى عبادالرحمن است، زیرا عهده‏دار شدن امامت و رهبرى متّقین، ارزش است. «واجعلنا للمتّقین اماما»
6- در دعا به حداقل اكتفا نكنید، بلند همّت باشید. «واجعلنا للمتّقین اماما» (خدایا ما را در رسیدن به كمال، رهبر متّقین قرار ده، نه آنكه تنها از متّقین باشیم)






تعداد بازديد : 69
نویسنده فضه محمدی در شنبه 30 آبان 1394 | نظرات()

آيه شماره 25  از سوره مبارکه طه

 
قَالَ رَبّ‏ِ اشْرَحْ لىِ صَدْرِى
(موسی) گفت: «پروردگارا! سینه‏ام را گشاده کن.
 1- سعه‏ى صدر اوّلین شرط موفقیّت در هر كارى است. «ربّ اشرح لى صدرى»
2- به جاى ترس و فرار از مسئولیّت، امكانات و مقدّمات و ابزار آن را از خداوند بخواهیم. «ربّ اشرح لى صدرى»
3- دعا قبل از هر كارى، رمز توكّل ومایه‏ى دفع خطرات و آفات راه است، هر چند دعا خود نیز عبادت واعلام نیاز به شمار مى‏رود. «ربّ‏اشرح‏لى‏صدرى»
4- ارشاد و تربیت مردم و مبارزه با طاغوت‏ها، بستگى تام به صبر و حوصله‏ى مربى و مجاهد دارد. «ربّ اشرح لى صدرى»
5 - رسالت، با تندى و خشونت سازگار نیست. كار بزرگ، روح بزرگ مى‏خواهد. «ربّ اشرح لى صدرى» (موسى‏علیه السلام در یك درگیرى، یك نفر را با مشت كشته بود، از این روى از خداوند طلب شرح صدر كرد.)



تعداد بازديد : 76
نویسنده فضه محمدی در شنبه 23 آبان 1394 | نظرات()

آيه شماره 70  از سوره مبارکه فرقان

 
إِلَّا مَن تَابَ وَ ءَامَنَ وَ عَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُوْلَئكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَ كاَنَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا
مگر کسانی که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، که خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدل می‏کند; و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است!
 1- اسلام، بن‏بست ندارد. گنهكار نیز راه بازگشت دارد. «الاّ مَن تاب»
2- در هنگام ارتكاب گناه، ایمان از كف مى‏رود، و هنگام توبه باز مى‏گردد. «الا من تاب و آمن»
3- توبه، یك انقلاب همه جانبه است، نه یك حركت سطحى ولفظى، عمل صالح نشانه‏ى توبه واقعى است. «تاب وآمن و عمل»
4- توبه و ایمان واقعى، كارهاى انسان را تغییر مى‏دهد و رفتار ناپسند او را اصلاح مى‏كند. «وعمل‏عملاً صالحا»
5- همان گونه كه خداوند در آفرینش هستى از خاك وكود، گُل مى‏سازد، سیّئات انسان‏ها را به حسنات تبدیل مى‏كند. «یبدّل اللّه سیّئاتهم حسنات»



تعداد بازديد : 60
نویسنده فضه محمدی در سه شنبه 19 آبان 1394 | نظرات()

آيه شماره 16  از سوره مبارکه طه

 
فَلَا يَصُدَّنَّكَ عَنْهَا مَن لَّا يُؤْمِنُ بهِا وَ اتَّبَعَ هَوَئهُ فَترَدَى
پس مبادا کسی که به آن ایمان ندارد و از هوسهای خویش پیروی می‏کند، تو را از آن بازدارد; که هلاک خواهی شد!
 1- افراد بى‏ایمان در صدد باز داشتن شما از راه حقّ هستند. توطئه وكارشكنى آنان، در راه وروش شما خللى وارد نسازد. «فلایصدّنّك»
2- سرچشمه انكار معاد، پیروى از هواى نفس است.( شاید علّت آنكه عدم ایمان با جمله‏ى «لا یؤمن» به صورت مضارع، و پیروى از هوى و هوس با جمله‏ى، «واتّبع هویه» به شكل فعل ماضى آمده، این باشد كه ایمان نیاوردن‏ها به خاطر پیروى از هوسها است. تفسیر المیزان.) «مَن‏لایؤمن‏بها واتّبع هویه»
3- ایمان به معاد، بهترین عامل براى كنترل هوى پرستى است. «مَن لایؤمن بها و اتّبع هویه»
4- نتیجه هوى پرستى سقوط است، گرچه آن شخص پیامبر باشد. «فتردى»
5- سازش با كفّار و افراد بى‏ایمان، مایه‏ى هلاكت است. «فلا یصدّنّك... فتردى»



تعداد بازديد : 110
نویسنده فضه محمدی در دوشنبه 18 آبان 1394 | نظرات()

آيه شماره 69  از سوره مبارکه فرقان

 
يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ يخَلُدْ فِيهِ مُهَانًا
عذاب او در قیامت مضاعف می‏گردد، و همیشه با خواری در آن خواهد ماند!
1- كیفرهاى قیامت، هم كمّى است، «یخلد» و هم كیفى. «مهانا»



تعداد بازديد : 71
نویسنده فضه محمدی در شنبه 16 آبان 1394 | نظرات()

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
موضوعات مطالب
آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه
طراح قالب
ثامن تم